Det skal sies at i skrivende stund har ikke jeg spilt gjennom hele spillet. Alt jeg skriver her er basert på min opplevelse av spillet så langt. Jeg er bare møkk lei av å høre at spillkritikere skal fremstille dette spillet som det beste rollespillet som noen gang er laget – skjerp dere!

The Witcher 3 er et vakkert spill som utspiller seg i en gigantisk verden full av sorg, glede, mørke og lys. Grafikken er utrolig. Det er faktisk svært sjelden du finner grafikk som er så levende som grafikken i dette spillet. De små detaljene som at gresset og trærne som beveger seg i vinden gjør det unikt. Variasjonen i landskapet fra store enger til myrer fulle av insekter.
Animasjonene er også fantastisk. Det er tydelig at det er blitt brukt mye tid for å skape naturlige og logiske bevegelser i alle animasjoner i spillet.
Det å ri opp en ås og se ut over skogen på andre siden med solen i horisonten er helt ubeskrivelig vakkert. Spillet er uten tvil nydelig, og dette selv etter at grafikken faktisk er blitt nedgradert siden de første demonene vi fikk se av spillet på E3 2013.

Du spiller som Geralt of Rivia som er på let etter en jente ved navn Ciri. Historien virker svært lovende og er utrolig spennende til tider. Det er også tydelig at dette spillet er beregnet for et eldre publikum med fantastiske og dype dialoger. Utviklerne har heller ikke vært redd for språkbruken eller det å bruke nakenhet. Dette er veldig sjelden i spill og i grunn ganske positivt for oss eldre gamere som noen ganger trenger noe som er litt dypere, litt mer realistisk og seriøst.

8_The_Witcher_3_Wild_Hunt_Horse_1

Dette er det eneste spillet jeg noen gang har vært borti hvor alle quests eller oppdrag faktisk er like spennende, enten det er hovedhistorien eller om det er en sidehistorie. Et sideoppdrag kan ta deg med på et langt og avansert oppdrag hvor du møter på skapninger du aldri har møtt tidligere og fantastiske figurer som har hele livshistorier å fortelle. Dette er uten tvil unikt.
Mange valg du tar i spillet kan også ha store påvirkninger for fremtiden i spillet. Dette er kanskje ikke så veldig unikt i spill i dag, men denne skalaen på det er uten tvil unikt.

Figurene du møter er også utrolig godt gjennomført. Det er alt fra mennesker, spøkelser, varulver og demoner. Skuespillerne bak figurene gjør en veldig god jobb og gjør karakterene interessante å lytte på. Du føler aldri at du på noen måte kjeder deg i dialogene i spillet. Faktisk har jeg opp til flere ganger blitt skuffet når dialogene er over og vil i grunn bare høre mer, noe som er svært sjelden i spill i dag.

Jeg personlig har ikke satt meg ordentlig inn i «loren» til Witcher-universet, men jeg skjønner at dette spillet er fult av dyp «lore». Det føles som om alle delene av verdenen har en eller annen unik historie bak seg, og innbyggerne er tydelig preget av dette. Alt i alt virker det som teamet bak spillet har gjort en utrolig jobb, og selv om jeg snart kommer til å slakte deler av spillet skal jeg si meg enig i at de har gjort en utrolig jobb med flere deler av dette spillet.

Så, la meg gå litt inn på det som er galt med dette spillet. Husk på at jeg nå tar utgangspunkt i min erfaring og oppvekst med spill, og som en «ekte» gamer. Dette innlegget skriver jeg kun av den grunn at jeg er forvirret på hvordan spillkritikkerme kan ignorere disse enkle faktaene som jeg nå skal ta opp. Hvordan spillkritikere kan ignorere fundamentale punkter som  være i et spill for at det skal fungere.

La oss starte med hesten. Gjennom spillet har du en hest som heter Roach, som Geralt tydelig har et sterkt bånd til. Animasjonene til hesten er det ingenting galt i og du føler virkelig kraften fra den når den sparker i gang bortover takket være de flotte animasjonene. Du kan også enkelt tilkalle hesten når du trenger den ved å plystre, og den klarer også å styre seg selv bort fra slåssingen i motsetning til visse hester i et spill som heter Skyrim.
Roach følger faktisk selv veiene du rir på slik at du som spiller slipper å konsentrere deg om å styre den, noe som egentlig gir mening ettersom du bare er en passasjer – et veldig stilig konsept i spillet.

Men gud så irriterende det er å ri denne hesten. Det er nesten som jeg lurer på om hesten er blind til tider, og at spillutviklerne har lagt en skjult spøk inn i spillet. Det å ri enkelt forbi et gjerde eller mellom to trær er mer utfordring enn hele spillet i seg selv.
Roach henger seg opp i alt. Da mener jeg alt. Det er faktisk så utrolig dårlig gjennomført av utviklerne at det er ødeleggende for spillet, ettersom hesten er en av hovedmåtene å flytte deg rundt i denne verden.

Roach er også kilden til flere alvorlige bugs i spillet. Opp til flere ganger endte Roach opp med å stå oppreist på forbeina sine og stumpen rett opp – kanskje den har tidligere jobbet på et sirkus, jeg vet ikke. Og flere ganger når jeg satt Roach fra meg ser det ut som han er parkert på is i nedoverbakke, hvor han på magisk vis bare sklir bortover bakken.
Flere ganger endte jeg også opp med å gå av hesten kun for å falle gjennom verdenen med et plask, hvor til slutt det eneste du kunne se av Geralt var skuldrene og hodet hans, og i neste øyeblikk kunne jeg svømme rundt under verdenen. Eneste måten å løse dette på hver gang det skjedde var å svømme til en elv eller et hav som var på havnivå, slik at jeg deretter kunne svømme inn på land.

Bugs er normalt i et spill, for all del, men jeg kan bare ikke fatte og forstå hvordan et utviklerteam kan skape et så fantastisk spill og rett å slett gi blanke i hvor elendig denne hesten er å bruke. Parkerer du hesten din midt i en travel gate får du et show du kan kose deg med i timevis. Hver eneste figur i spillet er tydeligvis blind for hesten. De bare stanger inn i den og ber om unnskyldning, og etterpå prøver de igjen, og ber atter en gang om unnskyldning. De har ikke en gang klart å kode inn at andre figurer i spillet skal fatte at det står en stor hest foran dem.

The-Witcher-3

Så er det myten om «open world». Et spill som er «open world» skal være en åpen verden, det vil si at du kan ri fra nord til sør uten stopp, eller sør til nord. Men i stedet er hele verden delt opp i seksjoner, slik at spillet må laste inn hver gang du skal flytte deg mellom seksjonene. Som en gamer kan jeg ikke godta at dette spillet skal ha «open world» faktoren over seg, for det er ikke «open world». Vi må ikke la oss selv lure og la spillutviklere bruke slike løgn rundt et spill bare for å selge mer.
Spillet er fortsatt stort, og det er mye land å utforske, og jeg personlig har ingenting i mot at spillet må laste inn nye verdensdeler, men ikke lyv til meg.

Dette høres kanskje ut som en fillesak, men det er faktisk utrolig viktig for et rollespill i denne skalaen at musikken fungerer. Hva i svarteste bananer er det med musikken?
Den passer ikke inn i det hele tatt – den er ikke dårlig, men den passer for svarte ikke inn.
I sørgelige scener hvor det tydelig skal være sørgelig fortsetter musikken som om ingenting er galt i det hele tatt. Det virker som om utviklerne bare har laget en soundtrack og har satt den på «repeat all». Den former seg ikke etter situasjonene på noen som helst måte – utrolig skuffende.

Vi har også som kjent et episk rollespill med navn Skyrim i dag, hvor det tydelig er straffbart å stjele noe som ikke er ditt. Dette skaper veldig realisme ettersom du ikke bare kan ta akkurat det du har lyst på. Det skaper faktisk ekstra gameplay hvor du må planlegge hvordan du kan stjele noe uten å bli oppdaget. Eller om du vil kan du faktisk bare stjele foran øynene til folk, men da må du også akseptere at alle vil se på deg som en tyv over lengre tid.

Men ikke i Witcher 3. Her kan du ta akkurat hva du vil når du vil. Jeg var flere ganger inne i huset til noen som hadde et oppdrag til meg, og i mens de forklarte meg om hvor fattige de var og hvordan de trenger hjelp for å anskaffe livsviktige gjenstander for å overleve, robbet jeg dem for alt de hadde – rett foran nesen deres.
Og etter jeg kom tilbake fra oppdraget var de faktisk så snille at de også ga meg betaling for jobben… Virkelig…? Er dette det beste de kan få til i et spill i denne klassen?

Så er det kampsystemet da. Eller vent…det er ikke noe kampsystem…
Det er latterlig, rett og slett latterlig dårlig. Alt du gjør, gjennom hele spillet er å låse deg inn på en fiende, spame en knapp til fiendens helse er på 0%, deretter repeterer du det samme på neste fiende. Inn i mellom er du kanskje nødt til å rulle bort fra fienden, og det er tydelig det eneste trikset den mektige Witcheren Geralt har trent på hele livet sitt.

Slåssingen i spillet er skammelig dårlig. Det er rett og slett kjedelig å sloss. Det er jo ingen utfordring på noen måte. Det er enten slik at du spamer til fienden er død, eller så dør du og må spame om igjen. Til og med blokkering i spillet er katastrofalt dårlig. Alt du trenger å gjøre er å holde inne en knapp, så blokkerer du.

Det er ingen fokus i det hel tatt på at du skal være strategisk i det du slåss. Det er ingen timing i slåssingen på noen som helst måte, foruten et par ganger hvor du møter fiender hvor du ikke kan blokkere slagene og må rulle bort. Men det er kun pga du rulle bort, ikke for at du kan.

Beklager å måtte si det, men denne typen slåssing i et spill er designet for «amatør-gamere». Det er designet for gamere som ikke har peiling på hva utfordrende spill er for noe. Du ligger bare tilbake i stolen eller sofaen din og trykker på en knapp. Om igjen, og om igjen, om igjen og om igjen, om igjen og om igjen, om igjen og om igjen – jeg mener; kom igjen! Virkelig?!

Når jeg spiller som en helt, med faktisk to sverd på ryggen, som Geralt har, så vil jeg føle meg som en helt. Jeg vil være den som stormer i mot en gruppe på tre fiender, hvor jeg strategisk slår den første ned på kne, for så å blokkere slaget fra han til venstre, for så å snu meg rundt med stil og stikke sverdet gjennom fienden til høyre. Og i det den første fienden kommer seg opp på bena igjen er han så forvirret at jeg bare suser sverdet over halsen hans og hodet popper av før han i det hele tatt får tid til å reagere, slik at den siste fienden som er gjenlevende løper i frykt for det jeg gjorde.
Men nei, ikke i Witcher 3. Her handler slåssing om å kjede seg, tydeligvis. Skammelig kampsystem.

Det er så skammelig «kampsystem for late amatør-gamere som ikke vet å være strategisk» at jeg rett og slett ikke klarer å nyte spillet. Spillet er jo med første øyekast så vakkert, så stort, så episk, og da er det jo naturlig at jeg ønsker å nyte hver minste detalj i spillet. Men jeg ender bare opp med å bli frustrert over hvor kjedelig det er å spille.

Hver gang jeg spiller spillet sitter jeg med et håp om at; om jeg spiller spillet i en time til så kan det være det blir bedre. Alle spillkritikerne sier jo dette er verdens beste rollespill, og da ønsker jeg å oppleve det, men som en gamer har jeg ikke opplevd noe i dette spillet som gjør det til «verdens beste rollespill» på noen som helst måte.
Og hvordan kan de si noe slik i en verden hvor vi har Diablo, Oblivion og Skyrim?

Nå må dere spillkritikere våkne og lære dere hva spill handler om: nemlig gameplay. Historien kan være episk, grafikken kan være episk, musikken kan være vakker, og skuespillerne kan være utrolig gode, men det hjelper for pokker ikke om Mario løper som om han har en stein i skoen…

«Witcher 3 er verdens beste rollespill» – største løgnen jeg noen gang har vært borti i spillindustrien. Altså, spillet er for all del gøy, men langt fra verdens beste. Vi må slutte å akseptere spill hvor vi kan mer eller mindre spille gjennom hele spillet ved å trykke på en knapp om igjen og om igjen.
Det er designet for «amatør-gamere», som er for late til å utfordre seg selv. Det er designet for disse gamerne som er så dårlige at de må drepe et visst antall fiender for så å låse opp en nuke for å ta ut resten – kun pga de er for elendige gamere til å gjøre det selv uten hjelpemidler (Ja jeg referer til mitt hat på Call of Duty)!

Jeg vil ha utfordring!

Så vil jeg legge til en liten ting som kanskje ikke er ødeleggende for spillet på noen som helst måte, men som bare er min personlige mening; hva skjer med at rustningene i dette spillet får alle til å se ut som superglade trubadurer?

Si din mening nedenfor!