Hypen rundt Fallout 4 er helt enorm, og jeg kan skjønne hvorfor, men for meg så er dette spillet enkelt og greit teit.

Det måtte komme et innlegg hvor jeg klager litt på Fallout 4. De fleste vil nok også være uenig med meg i dette, men jeg må få dette ut.
Og ja, jeg har kanskje ikke spilt mer en et par timer i spillet, som egentlig ikke gir meg «lov» til å dømme spillet, men problemet er at jeg klarer ikke å sette meg inn i spillet.
Jeg har prøvd, flere ganger, men spillet er jo helt idiotisk… Så kanskje en av dere som leser kan hjelpe meg å lære og like spillet?

Jeg tror ikke jeg trenger gå inn i detaljer på hva Fallout handler om. I korte trekk regner det atombomber over hele USA, og du er en av de «heldige» som får tilgang til et såkalt «Vault» – hvor du er beskyttet for regnet på overflaten.
Etterhvert som regnet på overflaten roer seg ned åpner døren seg og du kan reise ut i denne post-apokalyptiske verdenen. Her vil du møte på alle mulige skapninger – banditter, mutanter og insekter på størrelse med biler.

Fallout4_E3_GarageRun.0

Alt i alt så høres det veldig bra ut, og det er et veldig stilig konsept. Hvem liker ikke et spill basert på en post-apokalyptisk verden?
Til og med jeg elsker slike spill, men Fallout 4 er jo så skammelig dårlig laget…

Spillet har en helt fantastisk grafikk og meget, meget bra soundtrack. Muligheten til å samle diverse våpen og bygge dine egne våpen er også helt fantastisk. Powerarmor som gir deg overmenneskelig styrke og en roterende mini-gun er jo bare rått.
Det er også muligheter for å bygge dine egne byggverk og «hjem» som du kan utstyre med diverse selvforsvar. Spillet er også stort, meget stort, og skal visstnok også ha en lang og dyp historie.
Og alt dette burde jo egentlig være perfekt for meg!

Men når jeg setter meg ned og spiller spillet klarer jeg ikke å la være og henge meg opp i feilene – eller rettere sagt snarveiene utviklerne har lagt inn i spillet.

Ta f.eks introen til spillet. Du starter i ditt eget hjem foran speilet, hvor du har mulighet til å endre utseendet akkurat hvordan du selv ønsker. Når du er ferdig med dette starter selve spillet.
Butleren din, en robot ved navn Codsworth, gjør klar kaffen for deg, og konen din sitter å ser på TV.

I det du kommer inn i stuen banker det på døren. Utenfor står det en kar fra et firma som heter «Vault-Tech». Et firma som har i oppdrag å bygge «vaults» rundt i verden og tilbyr familier opphold i disse «vaultene» i krisesituasjoner. Som tidligere soldat har din familie blitt plukket ut til å få tilgang til et slik «vault».
Dette er den første «større» dialogen i spillet. Du får flere valg på hvordan du vil svare, og får en følelse av at historien i spillet vil forandre seg etter hva og hvordan du svarer.

Men nei… Uansett hvordan du svarer denne personen vil spillet alltid ende opp på samme sted. Dialogen er følelsesløs og treg, og svært uinteressant. Og dette er noe jeg føler går igjen gjennom hele spillet (så langt som jeg har spilt).
Du sitter og tar valg i dialoger som egentlig ikke påvirker spillet rundt deg på noen spesiell måte, og karakterene du møter på er kjedelige og helt følelseløse i ansiktet. Det blir litt sånn at du bare klikker på tilfeldige svar for å bli fortest mulig ferdig med dialogene.

Når samtalen med «Vault-Tech» er over roper Codsworth på deg grunnet at babyen har begynt å gråte. Jobben din som pappa er å gå inn på soverommet og roe ned babyen.
Etter dette er gjort høres Codsworth igjen, som roper på både deg og konen din – han høres bekymret ut.

Tilbake inni stuen er det en direktesending på TV, som forteller at det allerede har begynt å regne atombomber rundt i USA – krigen er i gang.
Plutselig høres fly-alarmen utenfor og du løper ut døren. Utenfor er allerede folk i gang å pakke bagasje inn i biler, og noen løper i retning «nærmeste vault». På himmelen er det militære helikoptre og soldater som allerede viser beboerne veien til sikkerhet.

Og her er det jeg faller av hele spillet. Altså, introen har så langt vart i rett over 5 minutt. Allerede har du hatt besøk av «Vault-Tech», fått registrert tilgang til «Vault» i tilfellet krig, atombombene har begynt å falle, og militæret har allerede gjort klar styrker til og hjelpe til… Virkelig…? Alt dette på 5 minutt? Og folk mener dette er bra story? Jeg kommer tilbake til dette.

Heldigvis, mer eller mindre rett bak huset ditt, er det en vault (jeg må le litt). Så du er jo superheldig og får komme i sikkerhet ganske kjapt.
I det du kommer til kontrollpunktet som skal sortere de som har tilgang og de som ikke har tilgang til «vaulten» møter du igjen på denne karen som banker på døren i starten. Han får ikke lov å komme inn i «vaulten» av en eller annen grunn.
Neste i køen er deg og din familie, og papirene viser at du og din familie har full tilgang og du slippes gjennom.
Så det vil si at registreringen for å få plass i en «vault» tar altså drøye 5 minutt… Det kan ikke være mye bra planlagt system rundt dette her…

Jeg merker at jo mer jeg skriver om dette her jo teitere virker hele spillet…

Vault111WideOpen

Uansett! Du kommer til slutt til heisen som går ned i «vaulten», og i det heisen begynner å gå ned sprenger en atombombe i horisonten. Og det skal sies at dette ser helt episk ut!
Du kommer så ned i vaulten, du og din kone får utdelt hver sin «vault-uniform» og blir så ledet til hver sin fryser hvor de så blir frosset ned.
Det er absolutt ingen skepsis eller spørsmål fra karakteren din eller konen din. Det virker som dette her er helt naturlig i denne verden.

Etter noen hundre år som en isklump blir du ting opp igjen, og utenfor poden du er fanget inni kan du se poden til din kone, som er frosset med sin baby. Utenfor står det to personer som åpner poden hennes. De skyter så konen i hodet og stjeler babyen din.
Og mens alt dette skjer, står du og ser på, som mannen til kona og faren til barnet – og det er ikke et eneste pip fra deg. Det er som om karakteren ikke bryr seg for fem øre at kona nettopp ble skutt foran øynene hans. Han står bare å glor.

Så ja… jeg skal stoppe her. Jeg håper folk skjønner hvorfor jeg synes introen til dette spillet er direkte patetisk. Det er ingen bra storyline, ikke en eneste bra karakater, elendige dialoger og null følelse eller logikk. Alt dette på 10 minutt? Er dette det beste et så stort studio som Bethesda kan få til?
På steam står det klart og tydelig at Fallout 4 er en revolusjon når det kommer til open-world spill – i følge Bethesda. Om det at det loader hver eneste gang du åpner en dør og skal inn i et bygg er en revolusjon innen open-world så er jeg påskeharen…

Så min konklusjon: Fallout 4 er bygget på de gamle Fallout-spillene som faktisk var bra. Og det er satt sammen for å tilfredsstille de som er så store fans av Fallout at de ikke klarer å glemme fortiden, og tror at de kan oppleve «Fallout-for-første-gang-på-ny». Det er tydelig bygget for en eneste ting: tjene penger.
Og promoteringen de har kjørt rundt spillet, med episke trailere (som ikke har video fra spillet vel og merke), med over-hyping og direkte løgn om en revolusjon innen sandbox spill så har Bethesda klart det. De har lurt en drøss med fan-boys til å tro at dette er et kvalitetspill.

Spillet (så langt som jeg har spilt) er kjedelig, idiotisk, ulogisk, helt uten følelser og direkte elendig laget… Seriøst, i 2015/2016 må vi få noe bedre enn dette søppelet her…

Men, så skal det sies at jeg faktisk har lyst å spille spillet. Jeg har lyst å nyte det og oppleve det. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få det til.
Så om noen gamere der ute, som faktisk liker Fallout 4, kan forklare meg hva det er med dette spillet her som gjør det så unikt, i forhold til de andre 100 slike type spill som finnes, så vil jeg gjerne høre fra deg i kommentarene nedenfor. Hjelp meg å bli overbevist om at dette spillet er verdt flere timer av livet mitt.

Jeg vet at det er noen som kommer til å si noe som «Ja, men det blir bedre etterhvert…». Og det er greit nok det, men Fallout 4 for meg handler mest om prinsipper.
Skal vi virkelig godta at de store selskapene som har gitt oss så store og bra spill i fortiden skal få lov å ta snarveier under produksjonen for å spare penger og tid? En intro som jeg kunne skrevet bedre selv på en serviett?

Fans av Fallout fortjener et spill som er bra fra start til slutt, det vil også si introduksjonen – ikke bare «etterhvert». Om en story ikke griper meg fra første stund er ikke jeg interessert i å fortsette på storyen.

Så kan du overbevise meg om at Fallout 4 er et bra spill, så er du velkommen til å kommentere nedenfor!