En sjelden gang inn i mellom så kommer det et spill på markedet som overgår alle mine forventninger – noe Metal Gear Solid V absolutt har gjort.

I dag er det blitt ganske vanlig å gi ut både alpha og beta versjoner av et spill til kundene, slik at vi kan være med å forme spillet.

Noen ganger er dette en positiv ting, som f.eks The Long Dark hvor det er tydelig at studioet bak spillet lytter på publikum.
Mens andre ganger er det en svært negativ ting, som f.eks DayZ standalone som aldri blir ferdig…

Poenget er at i dag er det ofte bugs som blir oversett av utviklerne, både små og store – Assassins Creed Unity er vel et prakteksempel.
Noe jeg tror kommer av at mange spillselskaper i dag er litt for opptatt av å tjene penger enn å faktisk lage et bra spill.

Så i vente på Metal Gear Solid V har jeg vært både giret og skeptisk.
Først og fremst giret grunnet dette er min absolutte favoritt spillserie opp gjennom tidene. Det er en spillserie som inneholder alt jeg ser etter i spill.

Men jeg har også vært skeptisk nå som jeg visste spillet faktisk skulle komme ut på PC også. Da tenker jeg bugs med en gang.
Noe skepsis har jeg også hatt rundt tanken på open world, som er helt nytt til denne spillserien.

Men nå er altså spillet ute, og timer før lansering satt jeg med kun en tanke i hode:; «Jeg har alt for store forventninger… Jeg kommer til å bli skuffet…». Noe sa meg at dette ikke kom til å fungere. Forventningene var jo i grunn alt for høye!

Etter godt over 30 timer i spillet har jeg kun en ting å si: dette spillet er helt fantastisk!
Jeg har aldri opplevd et spill som er mer ferdigstilt enn dette spillet.

Jeg har kun oppdaget minimale bugs, som involverer en lastebil som plutselig eksploderte og var i like fin form i ettertid, og et skudd som ikke ville gå gjennom et gjerde – og det er det.

Hideo Kojima som er hjernen bak spillet viser atter en gang at for han er det viktigste spillet i seg selv, og ikke pengene som kommer i ettertid. Dette spillet er så si 100% fritt for bugs.

Metal-Gear-Solid-V-The-Phantom-Pain-Screenshot-7

Det nye konseptet med open world i MGSV gjør at du har et spill du kan sitte med i time etter time. Hvor du både gjør hovedoppdrag og sideoppdrag, eller enkle ting som å trene opp dine egne soldater, skaffe nye soldater eller utvide hovedbasen din.

Du kan til å med reise ut for å plukke blomster om du skulle ønske, som senere blir brukt som medisiner. Det virker som alt du gjør i spillet har en påvirkning på noe annet i spillet – helt fantastisk.

Og som en MGS-veteran var jo jeg veldig klar for en sterk åpning i dette spillet, og jammen var den sterk! Det er uten tvil den beste prologuen jeg har sett i et spill. Med fantastisk musikk, skuespill, handling og grafikk – en pang start på et nytt MGS.

Selvfølgelig er det små ting med spillet som kunne vært bedre. Ta f.eks det at karakteren du spiller ofte er veldig stiv og tung å kontrollere, men de som har spilt tidligere MGS-spill vet at dette er helt normalt i denne spillserien. Dessuten har vi som er veteraner i denne spillserien allerede mestret disse tunge kontrollene.

Dette er på ingen måte en review av MGSV, jeg ønsket bare å få frem min opplevelse og mening om spillet. Dette er uten tvil mitt nye favorittspill og jeg gleder meg til å oppleve resten av spillet.

For deg som faktisk ønsker å vite hva MGSV går ut på vil jeg gi deg noen korte stikkord:

– Stealth
– Taktikk
– Dyp story
– Cutscenes
– Open world
– Vakker grafikk

Der! Nå, slutt å les! Åpne Steam og kjøp spillet!