Her har du litt informasjon om AME og hvordan det ligger an med serien. Jeg vet det er mange som venter i spenning på resultatet og jeg er selv en av dem.

Legg også merke til at tittelen på dette innlegget har «Del 1» bak seg. Jeg kommer til å legge ut flere skriv angående serien i fremtiden, slik at dere kan få en liten oversikt over hvordan det går med serien, og på den måten følge utviklingen.


Utgivelsedato
 

Noen har nok fått med seg at AME var planlagt til å starte opp igjen i april. Dette ble avslørt i slutten av fjorårets julekalender på kanalen. Og det var også 100% planen, helt til ting skjedde rundt meg og jeg måtte endre på den planen.

Jeg havnet i en situasjon hvor helsen min måtte prioriteres før både jobb og alt annet. Helsen kommer først.

Det er noen som sier jeg har brutt et løfte nå som serien igjen blir utsatt, men jeg vil ha det klart og tydelig frem at jeg har ikke lovet noe som helst. At det sto april i slutten av julekalenderen var ikke et løfte, det var en dato basert på arbeidsplanen min for fremtiden. Det var en planlagt dato.

En plan er der for å utføre en ide eller et mål for fremtiden på best mulig måte, men om den planen ikke går som planlagt vil også resultatet bli dårligere. Så det beste å gjøre i en slik situasjon er å endre på planen, sånn at resultatet blir best mulig.

F.eks om en spillleverandør avslører at Red Dead Redemption 2 kommer 26 oktober, så er ikke det et løfte. Det er datoen som er planlagt basert på arbeidsplanen bak prosjektet. Skjer det endringer som fører til at spillet må utsettes, så utsettes det.

Så til dere som kjefter på meg for at jeg ikke har holdt et løfte: Jeg vet dere er skuffet, og jeg beklager. Jeg er like skuffet selv. Men det har aldri vært et løfte og jeg så at planen måtte forandres, og da gjorde jeg det. Målet mitt er et bra resultat, ikke å poste en halv-slakk serie bare pga en dato.

Og til dere som kjefter på spillprodusenter når utgivelsedatoer blir fremskyndet: Dere skjønner vel at spillet må utsettes om produsenten ikke mener spillet lever opp til det spillet bør være?
Ta f.eks «Super Mario». Tenk om Mario-figuren ikke var lagt inn i spillet et par dager før lansering, men pga et «løfte» så måtte dem gi ut spillet på den datoen uansett. Hvor kjedelig hadde da ikke vært? Da hadde jo navnet på spillet bare vært «Super», uten Mario.

Se på No Man’s Sky. Der har du et prakteksempel på hvor viktig det er at planen blir utført 100% før lansering. No Man’s Sky var absolutt ikke klar for lansering den datoen de lanserte, men de ble tvunget til det av Sony.


AME

Så hva skjer med AME spør du?

AME kommer tilbake. Sesongen som skal komme er mer eller mindre ferdig skrevet. Det som gjenstår er å bygge alle kulisser som skal til og deretter gjøre selve innspillingen.

Jeg har store ideer til denne sesongen og jeg håper det vil bli den beste av de alle. Akkurat slik det er nå er jeg fortsatt i planleggingsfasen, så det blir noen sene kvelder hvor jeg sitter og tegner ideer og planlegger scener.

Når denne fasen er over går det over til byggefasen, for så å spille inn, og når alt er ferdig spilt inn kommer nok traileren ut. Og da, endelig, får dere en mer fast dato. For da er det meste ferdig og i boks, som dem sier.

Med andre ord, jeg vil ikke komme med noen ny dato før jeg vet at ting er i boks og klart. På denne måten slipper vi å bli skuffet igjen.

Om jeg begynner å legge ut de første episodene for tidlig er det større sjanse for at noe kan skjære seg og de siste episodene fra samme sesong blir forsinket. Akkurat det er hva som skjedde med den forrige sesongen av serien – derfor er den så kort.

Så basert på denne informasjonen vet du at serien kommer nok ikke med det aller første, men som en eller annen smart figur en gang sa: Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.
Lurer på om det er en setning fra en øl-reklame faktisk…


Hvordan gjøres det?

Jeg legger også til litt ekstra informasjon om hvordan serien produseres, til de som orker å lese enda mer tekst. Så får du også litt mer forståelse over hvor mye som faktisk står bak denne serien – og serier som f.eks Julereisen.

Skalaen på denne serien er såpass stor at jeg kan ikke lengre jobbe med den alene. Så jeg er avhengig av folk som kan hjelpe til og bygge alle kulisser og lignende til serien.
Den store ulempen med dette er at det er vanskeligere å planlegge når vi skal bygge, ettersom noen jobber, noen går på skole, og andre har rett og slett andre ting som er viktigere der og da.

Men når vi først samles så går jeg gjennom hva episoden/serien skal handle om, og hva som trengs å bygges. Jeg må så vise folk rundt på serveren og forklare dem hvor det bygget skal være, og hvor det andre bygget skal være.

Deretter må jeg forklare hva byggene skal fungere som, og hvorfor de må være akkurat slik jeg sier de må være. Deretter setter de i gang og bygger basert på slik de har forstått det.

Og som regel blir resultatet alltid mye bedre enn hva jeg først så for meg, takket være at folk er så sykt flinke å bygge og tenke kreativt i Minecraft. Men det er også situasjoner hvor vi har misforstått hverandre og det som bli bygget ikke helt fungerer til det vi trenger det til. Og da har vi ikke annet valg enn å gå gjennom planen en gang til og bygge om hele byggverket.

Poenget med dette er at alt dette tar tid. Det er ikke knips og klapp, så står kulissene der. Det krever tenking, planlegging, tid og kreativitet.

Men det der er bare en brøkdel av det som skjer bak kamera. Ikke bare skal vi bygge kulissene, men vi skal også spille inn episodene. I AME kan det virke som om det bare er jeg som er tilstede og spiller karakteren min, men saken er at det er usynlige scenearbeidere rundt meg hele tiden.

De hjelper til som statister, de har kanskje ansvaret å åpne en dør akkurat i det jeg sier en setning, eller når jeg drar i en spake, eller de har rollen som en av de som er med meg på eventyret – som f.eks Vimli.

Og dette er gøy! Sykt gøy! Men det er også det vanskeligste av alt. For her skal alt times og tilrettelegges helt perfekt. Feiler en del av scenen/opptaket så kan det være det går ut over tidligere scener/opptak. Og plutselig må vi gjøre en hel del ting om igjen.

Og du tenker kanskje dette er alt? Å nei du… det er mer…

Ikke bare skal vi gjennom alt dette, men jeg som står bak hele serien skal også skrive serien, planlegge scenene, og planlegge alle kulissene som skal inn i serien. Dette er utrolig gøy, og noe jeg elsker å gjøre, men det er slitsomt. Det å være kreativ krever at du har kreativ-energi der og da. Mangler du den kreative-energien blir heller ikke det du skriver bra.

Og ofte, midt i opptak, blir også ting endret, ettersom en ny kreativ ide plutselig dukker opp som er mye bedre enn først planlagt. Og da må plutselig alt forandres, kanskje til og med kulissene.

Så kommer vi til alt det tekniske… Jeg vet ikke en gang om jeg vil prate om det. Dette er et stressmoment som går gjennom alle serier jeg produserer. Vi må ha plugins, vi må ha mods, vi må ha diverse servere, og masse annet teknisk dill dall.

Noen ganger må vi lage modene vi trenger selv, som i seg selv tar tid. Og noen ganger må vi også gjør ting på andre måter enn planlagt ettersom det rett og slett ikke er mulig å få til teknisk.

Noen ganger er vi også uheldig, og lyd eller video ikke fungerer som det skal. Vi har f.eks nettopp gjort opptak i to timer for så å finne ut at det mangler to timer med lyd…


Har sagt det før

Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen: denne serien krever vanvittig mye jobb pr episode.

Den første og andre sesongen gikk nok mye raskere, og da var det faktisk episoder mer eller mindre hver dag. Men det var også en tid hvor jeg hadde mer tid til å fokusere på det, og det var mitt hovedfokus.

Men i dag er det andre ting, både i jobblivet og i mitt private liv som tar opp tid, og da kan jeg ikke dedikere all tid til denne serien.

Så jeg avslutter med dette: jeg beklager virkelig at serien måtte bli utsatt, og jeg beklager også at serien har blitt utsatt så lenge som den har, men serien vil komme. Jeg trenger bare tid å skape det jeg ser for meg. Jeg nekter, absolutt nekter, å legge ut en sesong av denne serien som jeg personlig ikke er fornøyd med.

Mer informasjon kommer i «Del 2» når jeg har mer informasjon å dele!