Så da er altså beta-testing av Tom Clancy’s The Division i gang og skal pågå fra 29. januar til 31. januar.

Jeg har jo selvfølgelig forhåndsbestilt The Division og er i full gang med beta-testing sammen med mine venner. Jeg tenkte å lage en lite logg her på Addexio.no de tre neste dagene på hvordan jeg opplever spillet.

The Division er et spill jeg har ventet på veldig, veldig lenge. Etter jeg så den første traileren fra det har jeg siden hatt et håp om at dette skulle bli et unikt spill og kanskje også noe litt annerledes fra Ubisoft for en gangs skyld – og jammen er det annerledes!

Jeg har bevisst valgt å ikke lese noe spesielt om storyline rundt spillet for å få en best mulig opplevelse av storyen når spillet faktisk kommer ut, og jeg er svært glad for at Ubisoft har valgt å ikke vise noe spesielt av story i denne beta-testen. Jeg har faktisk lest så lite om storyen at jeg er usikker på hvilket år dette universet er satt i.

Men spillet er altså basert på at et virus har spredt seg i New York, og du er del av en gruppe som skal ut for å finne årsaken til dette viruset og overleve i det som nå er lovløse New York.
Rundt deg er det flere tusen mennesker som desperat leter etter mat og drikke, for å overleve i en kald og trist setting. Det er tydelig dette viruset har blitt spredt under juletider, ettersom hele byen fortsatt er dekket av juledekorasjoner og det ligger snø i gatene.

Butikker er blitt rasert og søppelsekker står stablet opp etter vegger og flyter i gatene. Blant alle de overlevende er det også de lovløse som velger og ta til våpen for å overleve, og som tydelig har tatt kontroll over byen. De har satt opp egne baser her og der, og ser også ut til å strategisk raide nødhjelp som kommer til byen – jeg regner med de bruker medisiner, mat og vann som de stjeler til å opprettholde sin makt og kontroll over New York.

Spillet er også bygget opp på en helt ny grafikkmotor som heter Snow Drop. Og jeg er sjokkert. Grafikken i dette spillet er helt nydelig! Du kan faktisk gå rundt i gatene og lese på hver minste plakat.
Jeg og mine venner kom over en plakat som hang på en lyktestolpe, hvor det var avbildet en hund og det sto noe som «Have you seen this dog? Please contact me», og i bunn av plakaten kunne du se alle de små lappene med telefonnummer som beveget seg i vinden. Om du finner en avis som ligger på bakken, så kan du faktisk lese hva som står på den – det er hva jeg kaller detaljer!

Dette førte til at jeg og mine venner som en gruppe gikk samlet gjennom byen og slukte til oss alle detaljene. Vi valgte bevisst å gå gjennom gatene, uansett hvor lang tid det ville ta for oss å reise fra a til b, i stedet for å løpe. Når et spill klarer å gi deg følelsen av at du er der, da er har de fått til noe veldig viktig i et spill, mener jeg.

Spillet er altså bygget opp rundt samarbeid. Det vil si at du kan jobbe sammen med opp til tre venner i en og samme gruppe. Vi var en full gruppe (altså fire stykker) og det fungerte helt utmerket!
Det er tydelig at samarbeid er hovedfokus i spillet.

The Division er faktisk det eneste spillet jeg har vært borti som har gitt meg nøyaktig, og da mener jeg eksakt og nøyaktig, det jeg så i traileren. Jeg har lagt ved traileren nedenfor, så kan du ta en titt selv. Følelsen fra denne traileren, hvordan denne gruppen jobber sammen, er helt genial. Og det var nettopp dette som gjorde at jeg ble forelsket i ideen rundt dette spillet – og jammen leverer det akkurat det som traileren viser.

the-division-community-gameplay

Som en gruppe valgte vi å spille rollespill, på en slik måte at vi hele tiden kommuniserte på hvordan vi skulle ta ut fienden. Hvem som skulle bruke granater, hvem som skulle skanne området for fiender, hvem som skulle ta de som sto til venstre, og hvem som skulle ta de til høyre.
Faktisk så levde vi oss så mye inn i det at vi til og med laget en plan på hvordan vi skal bevege oss gjennom gatene. Taktikken er at vi deler oss i to. To av oss går på venstre side av gaten, og to går på høyre side av gaten. De to som er fremst har ansvaret å se rundt hjørner og inn i smug, og skanne etter nye trusler, mens de som er bakerst har ansvaret å passe på bakfra.

Spillet er også tydelig inspirert og basert på RPG. Du har diverse ferdigheter du kan låse opp og diverse teknologisk utstyr du kan få tak i. Du kan plukke opp ny armor (jeg velger å skrive armor selv om det heter rustning på norsk) som du kan utstyre deg med for å kunne ta mot mer skade.
Andre i gruppen din kan f.eks låse opp ferdigheter som gjør at han heller hun kan fungere som en lege i gruppen – eller healer som det heter på RPG-språket.

Du finner også nye klær. Iløpet av første dagen vår i beta hadde jeg til slutt åtte forskjellige jakker og fire forskjellige bukser. Foruten at det forandrer hvordan du ser ut har dette ingen funksjon på noen måte, men det å kunne skifte jakke i blant, og kanskje bytte fra å bruke caps til en lue med øre-varmere er nettopp det som gir et spill dybde, og rollespill.

Våpnene du samler i spillet er alt fra rifler til hagler, og du kan modifisere dem hvordan enn du ønsker. Du kan finne sikter, lyddempere, lasersikter osv. Du kan til og med være så heldig å finne en boks med lakk og forandre fargen på hele våpenet ditt.
Jeg må også si jeg elsker at Ubisoft har hatt fokus på «hitbox». Det vil si at det er forskjellig skade etter hvor du treffer fienden på kroppen, og du får også opp hvor mye skade du gjør i form av tall når du treffer en fiende. Litt sånn som i Borderlands – altså typiske RPG-elementer. Våpnene dine viser til og med hvor mye DPS de utgir.

The-Division-E314_06-09

Første dagen i spillet hadde vi fokus på å komme inn i spillet, gjøre sideoppdrag og teste for diverse bugs, og bugs er jo noe du absolutt finner i beta. Vi opplevde flere ganger at noen i gruppen vår ikke kunne sikte eller skyte. Noen ganger opplevde vi også at vi ikke kunne stoppe å lade om våpenet vår.

Oppdragene virket solide og spennende. Vi møtte på en hel del forskjellige type «NPCer» fra banditter med balltre og bosser med kanoner.
Byen er, som nevnt over, full av detlajer, og vi utforsket hver minste krok på veien. Et øyeblikk var vi i en kamp midt i gaten, med Empire State bygningen i bakgrunnen, i et annet øyeblikk var vi nede i et kloakksystem og prøvde å finne veien ut.

Vi vet at etterhvert vil vi møte på andre spillere i The Division, og vi aner ikke hvordan det vil gå. Vi er en gruppe spillere som spiller rollespill og vi vil nok tenke litt realistisk i en slik situasjon.
Med mulighet til å faktisk holde opp hendene over hodet tror jeg muligens dette er det vi ville gjort hadde vi havnet i trøbbel – ettersom vi vil egentlig ingen vondt. Vi vil bare finne utgangspunktet til viruset og gjøre vårt oppdrag.
Men det at vi står med hendene over hodet trenger nødvendigvis ikke bety at vi overgir oss, dette kan også være en taktikk for å lokke andre spillere litt nærmere før vi overrasker dem.

Beta-testen er tydelig stengt på flere områder. Du kan ikke åpne alle ferdighetene, du kan ikke bruke alle butikkene, og du kan heller ikke bevege deg rundt i hele New York – enda.
Så om det er mulig å møte ander spillere i The Division beta vet jeg ikke enda, men målet vårt for dagens økt med The Division er å reise til «The entrance to the dark zone», som visst nok skal være der andre spillere også er på vei til. Jeg lukter et heftig møte med andre spillere!

Dette er som sagt det første spillet som har gitt meg nøyaktig det jeg så i traileren, og bare dette i seg selv gir spillet et helt poeng – så min konklusjon er 9 av 10 i score!

Det kommer et nytt innlegg om The Divsion i morgen her på Addexio.no.